Jaaroverzicht 2016 : Januari

F00BON Dirks neemt polshoogte bij SGB

Gedeputeerde van onderwijs Benito Dirksz besluit persoonlijk polshoogte te nemen bij de SGB, nadat bekend is geworden dat de Inspectie Onderwijs de examenbevoegdheid van de SGB, als het gaat om het MBO-onderwijs heeft ingetrokken. Rechts op de foto interim-directeur Lydia Emerencia, die kort daarna door het SGB-bestuur de laan uit zal worden gestuurd.

Door Harald Linkels

Kralendijk- Bonaire.nu zal in de laatste week van het jaar een jaaroverzicht verzorgen over het jaar 2016. Middels het jaaroverzicht blikt Bonaire.nu per maand terug op de gebeurtenissen op het eiland in het jaar wat inmiddels weer teneinde loopt.

Januari 2016

De eerste baby van het jaar 2016 op Bonaire, Geni-Ann, ziet op 3 januari tegen half 8 in de avond het levenslicht. Ondernemers, gevestigd op Bonaire, St. Eustatius of Saba die telecommunicatiediensten, radio- en televisieomroepdiensten of elektronische diensten verlenen hoeven met ingang van het nieuwe jaar geen ABB meer in rekening te brengen als er diensten buiten de BES-eilanden worden geleverd. In januari wordt bekend dat Maurice Adriaans, na een zoektocht van meer dan een jaar, per 1 februari aan de slag als nieuwe directeur van de Tourism Corporation Bonaire (TCB). De belastingdienst maakt, na klachten van de ombudsman over het afschaffen van de kassafunctie bekend dat klanten voortaan via de Girobank alsnog kosteloos rekeningen kunnen betalen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakt bekend dat het aantal inwoners van op Caribisch Nederland tussen 2010 en 2014 gegroeid is met maar liefst 3,8 duizend inwoners. Op zaterdag 9 januari wordt door de politie het levenloze lichaam van Lilia Seraus aangetroffen in een huis te Rincon. Omdat rekening wordt gehouden met een misdrijf zal het Openbaar Ministerie (OM) later het uitzonderlijke besluit nemen het reeds begraven lichaam op te laten graven voor nader forensisch onderzoek. Natuurbeheerder STINAPA benoemt per 15 januari de uit Zwolle afkomstige Herman Sieben als directeur van de natuurorganisatie, nadat de organisatie een aantal jaren is geleid door een tweetal interim-directeuren. Gedeputeerde van Onderwijs uit het UPB/PDB bestuurscollege, Benito Dirksz, neemt op 11 januari persoonlijk polshoogte bij de Scholengemeenschap Bonaire (SGB), nadat de Inspectie Onderwijs de examenbevoegdheid heeft ingetrokken als het gaat om MBO-onderwijs.  De klanten van de Maduro & Curiëlsbank moeten het voortaan met 1 filiaal minder doen: de grootste bank op Bonaire besluit dat het kleine filiaal op de Flamingo Airport niet langer uit kan. De fractie van de Movementu di Pueblo Boneriano (MPB), op dat moment nog in de oppositie, maakt zich sterk voor het later mogen betalen door de burgers van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Uiteindelijk krijgen burgers de tijd tot 15 februari voor het voldoen van de belasting. Pensioenfonds Caribisch Nederland (PCN) zegt door dalende rente en tegenvallende beleggingsresultaten genoodzaakt te zijn de premie voor deelnemers aan het pensioenfonds op het maximum te stellen van 22% va de loonsom. De eerste problemen bij Insel Air worden duidelijk als de luchtvaartmaatschappij van de ene op de andere dag besluit de rechtstreekse vluchten tussen Bonaire en Aruba te staken. Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Jette Klijnsma, bezoekt het eiland. Behalve een ontmoeting met de leden van de eilandsraad bezoekt zij diverse lokale instanties. De stichting Plattelandsontwikkeling organiseert een workshop over geitenhouderij, waar maar liefst 20 personen aan deelnemen. De workshop wordt gegeven door de oud-directeur van de afdeling Landbouw, Visserij en Veeteelt (LVV) van het toenmalige eilandgebied Bonaire, Edward Berben. Doel van de workshop is te komen tot meer efficiëntie binnen de geitenfokkerij en een uitbreiding van het aantal producten.